måndag 28 september 2009

Arenas de San Pedro

En liten kommun på drygt 7000 innevånare som ligger i en grop med Gredos bergen som väggar. I stan finns i stort sett allt man behöver; några affärer, en bio som besöktes igår, barer och caféer i några hörn, kulturhus, klättervägg, ett springspår runt en sjö som förmodligen kommer att känns som Central Park under våren... Det är inte så dumt för en håla i Nordmalings storlek.

Om dagarna håller jag till i kommunhuset där jag underhålls på Agenda 21-avdelningen.. och vad avdelning avses är Nuria som är min handledare. Det som är kommunens stora miljöprojekt just nu är att utveckla stadsplaneringen, försöka bygga om trafiken genom centrum och helst göra den bilfri. Arbetet startade i förra veckan med the European Mobility Week som jag nämnde tidigare, och alla planer ska vara klara i maj. Så fram till det har vi en del att stå i, intervjuer och undersökningar med personer och organisationer i stan, möten med intressenter, en del GIS-jobb (yey!) osv.. Jag tror att det kommer att vara spännande, lärorikt om inte annat!

Vad det gäller människorna i Arenas märks det tydligt hur litet det är. Ofta träffar man på människor man träffat tidigare och det motsägelsefullt nog så kan det vara svårt att hålla reda på vem som är vem. Och ett annat karaktärsdrag är såklart det har med ungdomar.. Hittills så har jag bara blivit kompis med barn, medelålders och äldre. Tråkigt nog behöver man inte fundera vart de gömt sin yngre befolkning; tre av de fyra ungdomar jag lärt känna flyttar eller har flyttat till annan ort - småstadssyndromet helt enkelt. Men jag och Claire lever på hoppet, nästa vecka drar alla kurser, grupper, sporter och språklektioner igång så förhoppningsvis kommer vi träffa några då.

Siesta under ett olivträd, då vi var på utflykt till grannbyn.


Kändisar i stan: mannen i mitten ställde upp i senaste valet som partiledare för supervänstern.

/k

Inga kommentarer: